Letselschade - Van der Toorn
  • ➜ Corona Info
  • Gratis Rechtshulp
    • Close
    • Waarom gratis rechtshulp
    • Waarom letselschade advies
    • Waarom letselschadebureau
    • Waarom Keurmerk Letselschade
  • Ongevallen
    • Close
      • Thema's

      • Letselschade verkeersongeval
        • Close
          • Lees meer

            Verkeersongeval

        • Ongelukken
          • Auto ongeluk en wat nu?
          • Auto van de zaak
          • Bestuurder auto
          • Brom- en snorfietsers
          • Doorgereden
          • Dronken bestuurder
          • Fietser
          • Motorongeval
          • Passagier
          • Voetganger
          • Vrachtwagen
          • Woon-werkverkeer
      • Letselschade bedrijfsongeval
        • Close
          • Lees meer

            Bedrijfsongeval

        • Ongelukken
          • Agressie patienten
          • Door collega
          • Uitglijden, struikelen of vallen
          • Uitzendkracht
          • Vrachtwagenchauffeur
          • Werknemer
          • ZZP er
          • 0 uren contract
      • Letselschade door dier
        • Close
          • Lees meer

            Ongeval met dieren

        • Ongelukken
          • Paardrijden
          • Aanrijding met wild dier
          • Hondenbeet
      • Letselschade overige
        • Close
          • Lees meer

            Overige

        • Ongelukken
          • Slechte weg
          • Openbaar vervoer
          • Georganiseerde reis
          • Geweld, mishandeling of misbruik
          • Medische misser
          • Onveilig product
          • Sport en spel
  • Letsel
    • Close
    • Loonschade
    • Whiplash schadevergoeding
    • Nekletsel
    • Botbreuk
    • Letselschade hondenbeet
    • Dodelijk ongeval schadevergoeding
    • Hersenletsel na ongeval
    • Gevolgen dwarslaesie: letselschade
  • Over ons
    • Close
    • Werkwijze
    • Wie wij zijn
    • Kwaliteitsgaranties
    • Medewerkers
    • Historie
  • Nieuws
  • Klantverhalen
  • Letselschade Test
  • Contact
  • Bel ons
    • Close
    • Voorburg 070-3208964
    • Aalten0543-745031
    • Ede 0318-470021
    • Rotterdam 010-3181031

U bevindt zich hier: Home » Uitzendkracht en bedrijfsongeval
9.2
Van der Toorn Personenschade
VOORBURG
gebaseerd op 428 ervaringen
Meer ervaringen op Klantervaringen.nl
U bevindt zich hier: Home » Uitzendkracht en bedrijfsongeval

Inhoudsopgave artikel

  • Bedrijfsongeval als uitzendkracht
  • Wat is de zorgplicht van de werkgever voor uitzendkrachten?
  • Aansprakelijkheid uitzendbureau voor ongeval
  • Uitzendbureau wachtdagen bedrijfsongeval
  • Welke schade kunt u vergoed krijgen als uitzendkracht na een bedrijfsongeval?

Bedrijfsongeval als uitzendkracht

In Nederland werken steeds meer uitzendkrachten. Deze werknemers lopen over het algemeen sneller letsel op bij bedrijfsongevallen. Hoe komt dat? Ze werken korter bij een bedrijf, kennen de regels minder goed en beheersen soms de taal nog niet helemaal. Goede instructies en begeleiding zijn dan extra belangrijk, maar de meeste werkgevers nemen daar de tijd niet voor. Dit maakt dat uitzendkrachten vaker betrokken raken bij een bedrijfsongeval.

Als u als uitzendkracht een bedrijfsongeval krijgt, wat moet u dan als eerste regelen?

  • Zoek medische hulp;
  • Maak indien mogelijk foto’s van de plaats van het ongeval;
  • Vraag collega’s of omstanders om gegevens voor een getuigenverklaring;
  • Meld het voorval bij uw leidinggevende en bij het uitzendbureau;
  • Hou alle kosten bij en bewaar bonnetjes en facturen.

Wordt u met de ambulance afgevoerd, dan is het natuurlijk lastig om foto’s te maken of gegevens te verzamelen. Als het goed is regelt de werkgever dat dan voor u middels een intern meldingsformulier voor bedrijfsongevallen. Bij ernstige bedrijfsongevallen hoort de werkgever -ook voor uitzendkrachten- de Arbeidsinspectie in te schakelen.

Als uitzendkracht zijn de gevolgen van een bedrijfsongeval vaak groot. Hoe komt dat? Het loon wordt niet (volledig) doorbetaald en het contract wordt meestal niet verlengd. Wie kan een uitzendkracht dan aansprakelijk stellen? Op wie kan de uitzendkracht zijn schade verhalen? Deze vragen zullen wij hier beantwoorden.

Aansprakelijkheid voor bedrijfsongeval van uitzendkracht

Degene die via het uitzendbureau werkt heeft eigenlijk twee werkgevers: de formele werkgever (de uitlener/het uitzendbureau) en de materiële werkgever (de inlener/bij wie de uitzendkracht het werk uitvoert). Welke werkgever moet de uitzendkracht aansprakelijk stellen voor de schade na een bedrijfsongeval?

De wettelijke grondslag voor de aansprakelijkheid na een bedrijfsongeval staat in twee wetsartikelen: artikel 7:658 lid 4 en 7:611 BW.  Volgens artikel 7:611 BW moet een werkgever zich als een goed werkgever gedragen. Artikel 7:658 BW verplicht de werkgever om te zorgen voor een veilige werkomgeving. Hieronder leggen we uit hoe u als uitzendkracht deze artikelen kunt gebruiken, om de werkgever aansprakelijk te stellen na een bedrijfsongeval.

  1. In artikel 7:658 lid 4 BW staat dat een werkgever aansprakelijk is voor schade van personen die vergelijkbaar zijn met zijn eigen werknemers. Daaronder vallen dus ook Het gaat hierbij vooral om ongevallen onder werktijd en op de werkvloer. De werknemer moet daarbij aantonen dat het bedrijfsongeval tijdens het uitoefenen van zijn werkzaamheden is gebeurd. De werkgever moet vervolgens aantonen dat hij niet tekort is geschoten in zijn zorgplicht.

Wat is de zorgplicht van de werkgever?

Heeft de werkgever zeggenschap over de werkplek en/of de uitvoering van het werk? Dan is hij ook verantwoordelijk voor de veiligheid van alle werknemers. Deze zorgplicht van de werkgever omvat dus ook de zorg voor een veilige werkomgeving van uitzendkrachten.

Wat betekent dat in de praktijk?

  • Het bedrijf moet redelijke veiligheidsmaatregelen treffen om ongevallen te voorkomen.
  • Ook moet de werkgever zorgen voor voldoende beschermende voorzieningen op de werkplek.
  • Daarnaast moeten de medewerkers goed worden ingewerkt en instructies krijgen over de werkwijze.
  • De werkgever moet de gewenste werkwijze en het gebruik van de voorzieningen controleren.

Voldoet de werkgever niet aan deze voorwaarden, dan schiet hij tekort in zijn zorgplicht. Als uitzendkracht kunt u in dat geval uw werkgever met succes aansprakelijk stellen voor het bedrijfsongeval. Dat blijkt ook uit deze uitspraak van het Hof, waarbij de werkgever niet alleen een boete krijgt van de Arbeidsinspectie, maar ook alle schade van de uitzendkracht moet vergoeden.

Wie is de werkgever van de uitzendkracht?

Volgens de Arbeidsomstandighedenwet wordt de inlener (materiële werkgever) gezien als feitelijk werkgever van de uitzendkracht. Hij of zij verricht de werkzaamheden immers binnen zijn bedrijf. De inlener geeft leiding aan de uitzendkracht en moet toezicht houden op de werkzaamheden.

De zorgplicht geldt echter ook voor het uitzendbureau als formele werkgever. Al kan het uitzendbureau weinig invloed uitoefenen op de werkplek van de uitzendkracht. Het uitzendbureau kan wel zorgen voor een goede verzekering van zijn uitzendkrachten. Dat hoort ook bij de zorgplicht.

  1. Artikel 7: 611 BW is de wettelijke basis van het goed werkgeverschap. Het is de plicht van een goed  werkgever om te zorgen voor een adequate verzekering van zijn werknemers. Deze plicht geldt voor de inlener (materiële werkgever) en het uitzendbureau (formele werkgever). U kunt dan denken aan een ongevallenverzekering, een schadeverzekering voor inzittenden en een goede aansprakelijkheidsverzekering.

Dit artikel kan daarom ook gebruikt worden voor arbeid-gerelateerde ongevallen. Bijvoorbeeld verkeersongevallen onder werktijd of een ongeval tijdens een bedrijfsuitje.

Goede verzekering voor de werknemers

De Hoge Raad heeft in een uitspraak bekrachtigd dat de werkgever moet zorgen voor een goede verzekering voor zijn werknemers. Deze verzekeringsplicht geldt zeker ook voor uitzendkrachten die voor de werkgever werkzaam zijn.

Op grond van deze wetsartikelen kan een uitzendkracht dus zijn werkgever aansprakelijk stellen voor schade na een bedrijfsongeval. Vindt u het lastig om zelf uw werkgever aansprakelijk te stellen? Dan kunt u kosteloos de hulp inschakelen van een letselschade-expert.

U kunt het uitzendbureau en het bedrijf u werkzaam bent beiden aansprakelijk stellen. Zij zijn tenslotte in beginsel hoofdelijk aansprakelijk voor het bedrijfsongeval van de uitzendkracht. U kunt als uitzendkracht dus kiezen wie u aansprakelijk wilt stellen voor het gehele schadebedrag. Het kan handig zijn om beide werkgevers aansprakelijk te stellen voor uw bedrijfsongeval. Wilt u toch een keuze maken, maar wilt u meer informatie over de gevolgen van uw keuze? Lees dan verder.

In de praktijk zal worden gekeken welke werkgever invloed had op de uitvoering van de werkzaamheden. In de meeste gevallen zal dat de materiële werkgever zijn (de inlener). De echte werkvloer bevindt zich immers bij deze werkgever. Daar voert de uitzendkracht zijn werkzaamheden uit.

Aansprakelijk stellen van het uitzendbureau

Wat als een uitzendkracht ervoor kiest om alleen het uitzendbureau aansprakelijk te stellen, omdat hij hoopt op een vast contract bij de materiële werkgever? Hoe pakt dat uit in de praktijk?

  • Het uitzendbureau is hoofdelijk aansprakelijk volgens de rechter. De uitzendkracht mag dus kiezen wie hij aansprakelijk stelt voor het gehele schadebedrag. De wetgever heeft dat geregeld in artikel 7:658 lid 4 BW. De werknemer kan dus alleen het uitzendbureau aansprakelijk stellen voor de gehele schade.
  • Het uitzendbureau kan de schade dan wel weer verhalen op de materiële werkgever, als die verantwoordelijk was voor de veiligheid van de werknemer op de werkvloer. Deze mogelijkheid om onderling regres te nemen, heeft de wetgever geregeld in artikel 6:102 BW. In een rechtszaak kan het uitzendbureau de materiële werkgever zelfs in vrijwaring oproepen, zodat de materiële werkgever direct veroordeeld wordt tot vergoeding van de kosten. Zoals in deze uitspraak van de Rechtbank.
  • Was het interim bureau op de hoogte van onveilige werkomstandigheden bij de andere werkgever, dan kan het uitzendbureau wel met succes zelf aansprakelijk worden gesteld.
  • Soms maken het uitzendbureau en het bedrijf waar de uitzendkracht werkt onderling afspraken over de aansprakelijkheid. Bijvoorbeeld door een exoneratiebeding. Daar mag de uitzendkracht echter niet de dupe van worden, volgens de rechter. De beide werkgevers mogen niet naar elkaar verwijzen en de uitzendkracht met de schade laten zitten. Daarom heeft de rechter bepaald dat ze hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de gehele schade.

Wanneer is de werkgever niet aansprakelijk ?

In de meeste gevallen kan de uitzendkracht zijn schade na een bedrijfsongeval dus met succes verhalen op een werkgever. Er zijn echter uitzonderingen op deze hoofdregel.

In welke gevallen is de werkgever niet aansprakelijk?

  • Als het ongeval is ontstaan door roekeloos gedrag van de uitzendkracht;
  • Als de schade is ontstaan door opzettelijk handelen van de uitzendkracht;
  • Als het gedrag of het handelen van de uitzendkracht in belangrijke mate heeft bijgedragen aan het ontstaan van de schade;
  • De uitzendkracht moet zich tijdens de gedraging ook nog daadwerkelijk bewust zijn van zijn roekeloosheid.

De werkgever moet aantonen dat hiervan sprake is. De stelplicht én de bewijslast rusten dus bij de werkgever (artikel 7: 658 lid 2 BW)  In de praktijk is dat behoorlijk lastig en zal de rechter dit niet snel toewijzen. Volgens een uitspraak van de Hoge Raad is zelfs meermalen waarschuwen door de werkgever onvoldoende om dit aan te tonen.

Twijfelt u als uitzendkracht of u de werkgever met succes aansprakelijk kunt stellen voor uw bedrijfsongeval? Vraag dan om  vrijblijvend advies van een letselschadejurist.

Mag het uitzendbureau wachtdagen inroepen na een bedrijfsongeval?

Artikel 7:628 lid 5 BW biedt de mogelijkheid om een uitzondering te maken op de loondoorbetalingsplicht bij ziekte. Deze uitsluitingsmogelijkheid is alleen van toepassing op de eerste zes maanden van een arbeidsovereenkomst.

Als een uitzendkracht niet kan werken door een bedrijfsongeval, heeft hij dus niet altijd recht op doorbetaling van zijn loon. Het recht op loondoorbetaling bij ziekte is afhankelijk van het fase-contract van de uitzendkracht.

  • In fase A of fase 1 en 2 krijgt de uitzendkracht geen loon doorbetaald, maar een uitkering van het UWV.
  • In fase B en C of fase 3 en 4 krijgt de zieke uitzendkracht zijn loon doorbetaald via de uitzendorganisatie.

Voor uitzendkrachten met een ABU-CAO in fase A gelden twee wachtdagen en in fase B + C  mag één wachtdag worden toegepast.

Voor uitzendkrachten die onder de NBBU-CAO vallen gelden in fase 1, 2, 3 en 4 altijd twee wachtdagen.

De wachtdagen zijn dagen waarop de uitzendkracht zou hebben gewerkt, maar waarvoor hij door ziekte niet betaald krijgt. De wachtdag is dus een ziektedag die voor eigen rekening blijft. Welke CAO in uw geval van toepassing is, staat in uw contract. De wachtdagen mogen ook worden ingeroepen als de uitzendkracht door een bedrijfsongeval arbeidsongeschikt is.

Hoe zit het met een uitzendbeding en ziekte door bedrijfsongeval?

Als dit in de arbeidsovereenkomst staat, dan krijgt de uitzendkracht geen loon na een bedrijfsongeval. Uitzendkrachten met een uitzendbeding krijgen na 1 of 2 wachtdagen (afhankelijk van de CAO) een ziektewetuitkering van het UWV. Het uitzendbureau meldt u dan ziek uit dienst. Een uitzendbeding mag alleen schriftelijk worden overeengekomen in fase A van de ABU-CAO of fase 1 of 2 van de NBBU-CAO.

Staat dit niet in de arbeidsovereenkomst, dan heeft de uitzendkracht na de afgesproken wachtdagen recht op loondoorbetaling bij ziekte. Het uitzendbureau betaalt dan uw loon. Bij een contract voor bepaalde tijd, ontvangt u loon tot het einde van het contract. Bij een contract voor onbepaalde tijd, kunt u na twee jaar arbeidsongeschiktheid ontslagen worden door het uitzendbureau.

Hoe hoog is het loon dat bij ziekte wordt doorbetaald aan een uitzendkracht?

Zat u in fase A of fase 1 en 2 van uw uitzendovereenkomst? Dan ontvangt u bij ziekte geen loon, maar een ziektewetuitkering van het UWV. U krijgt dan maximaal 70% van het laatstverdiende loon uitgekeerd. Dat is gelijk een forse schadepost.

Zat u in fase B en C of fase 3 en 4, dan krijgt u loon via het uitzendbureau. U ontvangt het eerste jaar 90% van uw loon en het tweede ziektejaar 80%. Deze percentages gelden voor de ABU- en NBBU-CAO. Bent u na deze twee jaar nog steeds arbeidsongeschikt dan kunt u een uitkering aanvragen bij het UWV.  Het uitzendbureau zal uw ontslag aanvragen na twee jaar ziekte.

Heeft uw werkgever de aansprakelijkheid voor het bedrijfsongeval erkend? Dan kunt u met succes uw verlies aan inkomsten verhalen. Dat hoeft u niet alleen te doen, wij helpen u daar graag bij!

Welke schade kunt u vergoed krijgen als uitzendkracht na een bedrijfsongeval?

Zodra de aansprakelijkheid wordt erkend, kunt u als uitzendkracht een vergoeding krijgen. Aan welke  schadeposten kunt u dan denken?

  • Beschadigde persoonlijke spullen, zoals kleding/telefoon
  • medische kosten (uw eigen risico)
  • reiskosten van en naar ziekenhuis /huisarts/ fysiotherapeut
  • daggeldvergoeding bij een ziekenhuisopname
  • vergoeding voor huishoudelijke hulp en persoonlijke zorg
  • gemaakte kosten voor klussen die u niet meer zelf kunt doen
  • verlies aan inkomsten door het ongeval
  • studievertraging (als u een opleiding volgt)
  • vergoeding voor uw letsel, het smartengeld

Afhankelijk van uw persoonlijke omstandigheden kan deze lijst met schadeposten worden aangevuld. Alle schadeposten moeten wel redelijk zijn en goed worden ondersteund door de medische informatie over uw letsel. Een aantal van deze schadeposten moet bij aanhoudende klachten worden doorgerekend naar de toekomst. Dat is best lastig om goed te doen. Wilt u hier graag hulp bij? Zoek dan een letselschadebureau dat beschikt over alle keurmerken, dan weet u zeker dat u goed zit.

Advies of hulp nodig?

Heeft u als uitzendkracht een bedrijfsongeval gehad? Wilt u graag uw letselschade verhalen, maar weet u niet hoe u dit moet aanpakken? De wetgever heeft geregeld dat hulp voor u als slachtoffer kosteloos is. Met onze ervaring zorgen wij dat u krijgt waar u recht op heeft!

Van der Toorn Personenschade staat aan uw kant bij het verhalen van uw letselschade. Wij helpen u bij de juridische discussies met de werkgever én zorgen voor een goede onderbouwing van uw schade. Neem daarom vrijblijvend contact op met Van der Toorn Personenschade. Dat kan via ons mailadres info@letselschadebureau.nl of via WhatsApp/telefonisch (06-13396296 of 06-52331207).

Nieuwsgierig naar uw kansen? Doe de letselschade test!
Lees meer

Direct advies nodig?

Heeft u direct advies nodig? Wij kunnen u het beste helpen als u dit formulier invult. Geen zorgen, een gesprek is geheel gratis.

  • U kunt ons ook direct bellen: klik hier
Liever de letselschadetest

Gewoon goed geregeld.

Stap 1

Vraag altijd 1e vrijblijvend advies

Stap 2

Contact letselschadespecialist

Stap 3

Aansprakelijk stellen & voorschot

Stap 4

Medische beoordeling

Stap 5

Vervolgtraject letselschade

Stap 6

Afwikkeling van uw letselschade

Wat klanten vragen

Is jullie hulp voor mij écht gratis?

Jazeker, onze hulp is voor u écht GRATIS.

Uw tegenpartij is namelijk ook verplicht om uw juridische kosten (lees: de kosten van ons kantoor) te vergoeden. Dat staat in de wet (art. 6:96BW).

Bij Van der Toorn Personenschade krijgt u van te voren een schriftelijke kostengarantie met een duidelijke uitleg. Daarin staat ook duidelijk wat u van ons en wij van u mogen verwachten.

Wij staan er voor in dat de aansprakelijke partij onze kosten vergoed. En doet die dat niet, dan is dat ons bedrijfsrisico. U krijgt dan dus nooit een rekening van ons. Beloofd!

Twijfelt u desondanks nog? Neem dan gewoon even contact met ons op. Wij leggen u graag uit hoe onze kostengarantie werkt.

Wilt u eerst meer lezen over onze GRATIS hulp bij letselschade, klik dan hier. Duidelijkheid boven alles!

Wanneer kan ik letselschade claimen?

U kunt letselschade claimen als u door schuld van een ander letsel heeft opgelopen (gewond bent geraakt).

Letselschade kan ontstaan door bijvoorbeeld een:

  • verkeersongeval
  • bedrijfsongeval of
  • ongeval veroorzaakt door dieren.

Daarnaast kunt u denken aan letsel opgelopen tijdens een:

  • georganiseerde reis
  • onveilig product of
  • val bij iemand anders thuis, in een winkel of op straat

U kunt het beste niet te lang wachten met het claimen van uw letselschade. Dit kan beter direct na het ongeval.

Oók als op dat moment nog niet duidelijk is waaruit uw letsel en de financiële de gevolgen daarvan bestaan.

Wel moet er dus iemand anders aansprakelijk zijn en dient deze hiervoor een aansprakelijkheidsverzekering te hebben afgesloten (AVP/AVB/WA).

Maar ook als u zélf het ongeval heeft veroorzaakt, kunt u soms toch uw letselschade claimen. Bijvoorbeeld als u een SVI (Schade Verzekering Inzittenden) heeft of SVO (Schade Verzekering Opzittende).

Weet u niet of en wanneer u recht heeft op een letselschadevergoeding?

Aarzel dan niet en neem direct contact met ons op voor een voor u geheel vrijblijvend advies. Dat kost u niets en u weet meteen waar u aan toe bent. Daarna kunt u zelf kijken wat u met ons advies doet.

Welke letsels behandelen jullie?

Eigenlijk kunnen wij u bij alle “soorten van” letselschade helpen

Van der Toorn Personenschade kan u bij alle soorten van letsel helpen. Wij zijn weliswaar met name gespecialiseerd in de behandeling van “ernstige letselschade” zoals:

  • hersenletsel (NAH)
  • dwarslaesie
  • brandwonden
  • dystrofie
  • botbreuken en
  • cosmetisch letsel.

Maar wij zijn er natuurlijk ook héél graag voor u als ander letsel heeft opgelopen. Zoals bij nekletsel, whiplash, rugletsel, kneuzingen,  verstuikingen, hondenbeten, tijdelijk letsel en noem maar op.

Wij kunnen niet bij alle soorten van letselschade helpen

Het enige waarbij wij u niet kunnen helpen, is letselschade veroorzaakt door:

  • geweld 
  • medische foutenen/of
  • situaties van misbruik.

Uiteraard zullen wij u in die situatie doorverwijzen naar een partij die daar wél in is gespecialiseerd.

Vraag altijd kosteloos en vrijblijvend letselschadeadvies

Heeft u vragen over uw letselschade? Of weet u niet of u bij ons aan het juiste adres bent?

Aarzel dan niet en vraag ons om een voor u volledig en vrijblijvend kosteloos letselschadeadvies.

Wanneer moet ik jullie inschakelen?

Niets moet! Maar het is in uw belang om ons zo snel mogelijk in te schakelen.

Alleen dán weet u zeker dat er ook iemand is die alleen aan uw belangen denkt. Want dat is ons werk: aan úw belangen denken.

Maar wat is: zo snel mogelijk ?

Soms neemt een verzekeringsmaatschappij al héél kort na het ongeval contact met u op. Om te vragen hoe het met u gaat maar ook om allerlei andere informatie in te winnen.

U kunt niet weten of die verzekeraar juridisch gezien “te veel doorvraagt”. Over uw gezondheid vóór het ongeval en welke artsen u heeft bezocht. Liever vermijdt u dat. Toch? Wacht dus nooit te lang met het inschakelen van een letselschadebureau.

Ook is het zo dat u na uw ongeval al snel veel kosten maakt. Of uw inkomen valt weg. Wij zullen zorgen voor de eerste schadebetalingen door de tegenpartij. Dan kunt u zich bezighouden met uw herstel.

Wilt u weten wat in uw geval wijsheid is? Aarzel dan niet en neem vrijblijvend contact met ons op.

Wij geven u direct een duidelijk advies. Daarna kunt u zelf bekijken wat u daar mee doet.

Denken wij dat wij u kunnen helpen, dan hoort u dat meteen.

U krijgt van ons tegelijkertijd de garantie dat onze juridische hulp voor u volledig kosteloos zal zijn.

Wilt u meer lezen over onze GRATIS hulp bij letselschade, klik dan hier.

Op welke letselschadebedragen heb ik recht?

Letselschadebedragen waar u recht op heeft zijn:

Vergoedingen voor extra hulp, zoals:

  • hulp in de huishouding, boodschappen doen, kinderen naar school brengen etc.
  • hulp in de tuin en
  • hulp bij het onderhoud en schilderen van uw huis.

Daarnaast kan uw letselschade gevolgen hebben voor uw inkomen, zoals:

  • niet volledig doorbetaald inkomen (ZZP-er, uitzendkracht, 0-urencontract etc,)
  • geen onregelmatigheidstoeslag meer
  • niet meer kunnen overwerken
  • gemiste promoties én
  • gemiste pensioenopbouw

Tot slot kunt u denken aan andere óók heel belangrijke letselschadebedragen, zoals:

  • Studievertraging
  • Reïntegratiekosten voor het begeleiden naar ander werk
  • Kosten gepaard gaande met opname in een ziekenhuis of revalidatiecentrum
  • Reiskosten
  • Medische kosten
  • Smartengeld
  • Economische kwetsbaarheid
  • Wettelijke rente
  • Verder alle kosten die u zonder het ongeval niet gemaakt zou hebben…
  • Bijvoorbeeld het loon dat u niet hebt gekregen omdat u niet naar uw werk kon.
  • Benzine omdat u naar het ziekenhuis of de fysiotherapeut moest.
  • Medicijnen die onder uw eigen risico vielen.

Daarnaast heeft u altijd recht op een vergoeding van smartengeld, ook wel immateriële schadevergoeding genoemd.

Dat is een vergoeding voor “gederfde levensvreugde”. Uw smartengeld zou een compensatie moeten bieden voor uw verdriet, pijn en voor al het andere waardoor u minder gelukkig kunt zijn geworden dan vóór het u overkomen ongeval.

Helaas is de Nederlandse wet niet ruimhartig met het toekennen van smartengeld. In Nederland worden de toegekende smartengeldbedragen dan ook niet als “rechtvaardig genoeg” gezien.

Wanneer u meer wilt lezen over smartengeld, klik dan hier. Wilt u meer weten over letselschadebedragen, klik dan hier.

Berekenen smartengeld

Berekenen smartengeld:

U heeft altijd recht op smartengeld. Dit is het “immateriële gedeelte” van uw letselschadevergoeding.

Wat is smartengeld?

Smartengeld is op zichzelf geen “harde juridische term”. Het is een vergoeding voor niet in geld uit te drukken schade.

Dus alles wat niet valt onder extra kosten of misgelopen inkomsten. Het is eigenlijk een vergoeding voor uw “geestelijke schade”.

Hoe berekenen smartengeld

Mensen vragen ons vaak al bij het begin van hun letselschadezaak op hoeveel smartengeld zij recht hebben.

Die vraag is eigenlijk niet te beantwoorden. En iedere letselschadeadvocaat die anders beweert, zit er naast.

Wanneer kunt u mijn smartengeld berekenen?

Uw smartengeld kan namelijk pas definitief worden bepaald aan het einde van uw letselschadezaak.

Pas dan is bekend welke psychische gevolgen uw letsel voor u heeft gehad en/of nog zal hebben.

Want het zijn de psychische gevolgen die uw smartengeld voor een groot deel bepalen.

Belangrijke factoren berekenen smartengeld

Belangrijke factoren voor het berekenen van uw smartengeld zijn onder andere:

  • de aard van uw letsel
  • de ernst van uw letsel
  • uw leeftijd
  • uw  geslacht
  • uw mate van bewustzijn
  • of u blijvende littekens overhoudt en waar die littekens zitten
  • of u lichamelijke beperkingen houdt die van invloed zijn op kwaliteit van uw leven
  • hoeveel pijn heeft u geleden en blijft lijden
  • hoelang uw herstelperiode was en
  • of u überhaupt hersteld bent of dat er sprake is van blijvend letsel.

Indicatie berekenen smartengeld:

Wij kunnen niet exact voorspellen hoe hoog uw smartengeld zal zijn.

Wat wij wél kunnen is u een globale indicatie geven van de hoogte van uw smartengeld.

Spreekt u dit aan: neem dan vandaag nog contact met ons op voor een eerlijk en vrijblijvend advies. Daarna kunt u zelf bepalen wat u daarmee doet.

Wij helpen u graag bij het berekenen en claimen van uw smartengeld en uw andere letselschade, zoals uw extra kosten en gederfde inkomsten.

En als u kiest voor onze juridische hulp, dan garanderen wij u van te voren schriftelijk dat onze hulp voor u altijd GRATIS zal zijn.

Berekenen smartengeld? Vraag om advies! Wij helpen u graag verder. Maar weten over berekenen smartengeld? Klik dan hier.

  • die is heel positief

    Alles is netjes gegaan. Fijn kontakt gehad met goede uitleg over alles.

    Verhoef

  • Professioneel, Kwaliteit en klantvriendelijk

    een opluchting dat alles zo goed werd geregeld

    Simona van Halsteren

  • Klantvriendelijk en deskundig Nemen een hoop werk waaronder ook de administratie uit handen

    Als gevolg van een ongeval had ik behoefte aan een juridische bijstand, door van der Toorn Personenschade ben ik goed bijgestaan in de afwikkeling van de schade

    P. de Jong

  • Goede bedrijf met fijn contact

    Het was prettig dat de hele sores van mijn letselschade door hen werd gedaan. Ik hoefde nergens zelf achteraan.

    Aaron Verhoeven

  • Echt fijn.

    Ik heb me geen moment druk hoeven maken over een financiële vergoeding.

    Hélène van der Meer

  • Prettige ervaring

    Ontzorgen, volledige service, professioneel en oprecht.

    Noud Wilders

  • Top

    Professionele, betrokken adviseurs en onderhandelaars

    John van Wichen

  • Oprecht geïnteresseerd

    Met de hulp van Van der Toorn Personenschade een meer dan acceptabele vergoeding gekregen . Men is oprecht geïnteresseerd in zijn klanten en gaat voor de volle 100% voor maximaal resultaat .

    E.H.C. Posthumus

  • Zeer kundig geholpen met mijn whiplash

    Van der Toorn Personenschade heeft mij zeer discreet geholpen destijds. Binnen no time betaalde de verzekeraar van de tegenpartij mij een schadevergoeding.

    Gert de Laan

  • Prima

    Zeer bekwaam en netjes alles voor mij geregeld

    Lisa

  • Goed!

    Duidelijke, fijne uitleg over de stappen die genomen worden. Alles gaat in overleg. Ze zijn er echt voor jou!

    Eveline

  • Tevreden

    Zeer vriendelijke en professionele omgang

    Silwa

  • Zeer accuraat en betrokken.

    Ik ben serieus genomen en heb me gehoord gevoeld. Prettig is, wanneer je contact opneemt, de secretaresse je direct te woord staat en zo nodig doorverbindt met de advocaat. Korte lijntjes!

    M. Kregting

  • Zeer goed

    Vriendelijke en deskundige medewerkers. Geduld en kennis. Zo doorgaan!

    Anoniem

  • Ik beveel dit bedrijf aan

    Proces duurde lang wegens problemen met de verzekeraar, maar werd goed op de hoogte gehouden.

    S.W. van Os

  • Mensenwerk. Goed begrepen

    Mijn ervaring met het team bij Van der Toorn is echt goed te noemen. Hier hebben ze het echt begrepen en staan ze zij zij met je. Ga zo door.

    Maaike

  • Denken super goed mee

    Na een pijnlijke val in een lift nog steeds erg veel last van mijn enkel, gelukkig was Van der Toorn er om mij bij te staan.

    T. Hoek

  • Perfecte service!

    Mij enorm geholpen door goed advies. Erg adequaat gehandeld. Erg punctueel. Hoop dat ik niemand een letselschade-advocaat moet aanraden maar indien van wel, wordt t deze!

    Nicole Meulensteen

  • Goede begeleiding van a tot ze

    goede begleiding van a tot z Had in het begin een rechtsbijstand van DAS. Dit was mij slecht bevallen en heb hierop Van der Toorn ingeschakeld . Ik heb uw bedrijf als zeer professioneel ervaren. Ik ben zeer kundig bijgestaan.

    L. Polderman

  • Vriendelijk, vakkundig en snelle handelwijze

    Ik ben zeer tevreden over het oppakken en afhandelen, zeker na mijn slechte ervaring met mijn eerdere belangenbehartiger. Na het 1e gesprek hadden we direct een goed gevoel en kregen weer vertrouwen in een goede afloop

    Lengers

  • Alles perfect geregeld.

    Zeer tevreden.

    John van Santen

Floris de Bruin, directeur, letselschadejurist, letselschade verkeersongeval, letselschade bedrijfsongeval, whiplash schadevergoeding, hondenbeet
Sylvia Kuiper, NIVRE (kand.) letselschadejurist, letselschade verkeersongeval, letselschade bedrijfsongeval, whiplash schadevergoeding, hondenbeet
Cobie Kamperman, assistente, letselschade verkeersongeval, letselschade bedrijfsongeval, whiplash schadevergoeding, hondenbeet
Kim Vogelaar, loonschadespecialist, letselschade verkeersongeval, letselschade bedrijfsongeval, whiplash schadevergoeding, hondenbeet
Joyce Gaasbeek-de Man, assistente, letselschade verkeersongeval, letselschade bedrijfsongeval, whiplash schadevergoeding, hondenbeet
Paul Knoester, NIVRE letselschadejurist, letselschade verkeersongeval, letselschade bedrijfsongeval, whiplash schadevergoeding, hondenbeet
Cathy Bodde-Wijers, LLB letselschadejurist, letselschade verkeersongeval, letselschade bedrijfsongeval, whiplash schadevergoeding, hondenbeet
Marjan Hoekert, assistente, letselschade verkeersongeval, letselschade bedrijfsongeval, whiplash schadevergoeding, hondenbeet
Ton van Gool, NIVRE letselschadejurist, letselschade verkeersongeval, letselschade bedrijfsongeval, whiplash schadevergoeding, hondenbeet
Ann Ameys, assistente, letselschade verkeersongeval, letselschade bedrijfsongeval, whiplash schadevergoeding, hondenbeet
Rian de Keyzer, letselschadejurist, letselschade verkeersongeval, letselschade bedrijfsongeval, whiplash schadevergoeding, hondenbeet
mr. Eugenie Veder, NIVRE letselschadejurist letselschade verkeersongeval, letselschade bedrijfsongeval, whiplash schadevergoeding, hondenbeet

“Uw verhaal samen met ons bespreken? Dat kan geheel vrijblijvend!”

Neem contact met ons op

Van der Toorn Personenschade

Voorburg070-3208964
Ede0318-470021
Aalten0543-745031
Rotterdam010-3181031

Heeft u behoefte aan vrijblijvend advies?

Neem gerust contact met ons op. Dat gaat het snelst via WhatsApp of per telefoon. Vertelt u eerst liever wat uw vraag is? Gebruik dan ons formulier op de website. U krijgt van ons een eerlijk, duidelijk en kosteloos advies: 100% vrijblijvend!

Aangesloten bij:

Van der Toorn Personenschade is aangesloten bij het Keurmerk Letselschade (tegenwoordig Register Letselschade)Van der Toorn Personenschade is aangesloten bij de Letselschaderaad.

Van der Toorn Personenschade neemt deel aan het PIV

Letselschadebureau Van der Toorn Personenschade is lid van de Nle

Van der Toorn Personenschade is aangesloten bij het NIS

 

Van der Toorn Personenschade is aangesloten bij het NIVRE

  • Whiplashschadevergoeding.nl
  • Hondenbeet.nl
  • Letselschadebedrijfsongeval.nl
  • Letselschadeverkeersongeval.nl
  • Letselschadeadvies.nl
  • Letselschade VLB
  • Letselschade Rotterdam
  • Whiplashschadevergoeding.nl
  • Hondenbeet.nl
  • Letselschadebedrijfsongeval.nl
  • Letselschadeverkeersongeval.nl
  • Letselschadeadvies.nl
  • Letselschade VLB
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy disclaimer
  • Klachtenregeling
Deze website maakt gebruik van cookies Accepteren Lees onze cookieverklaring
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Noodzakelijk
Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijk

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

Wij gebruiken cookies. Meer informatie

Sta de volgende cookies toe:

Stap 6 – Afwikkeling van uw letselschade

Samen met u zullen wij berekenen hoe uw letselschadevergoeding er uit gaat zien. Die vergoeding zal bestaan uit uw totale letselschade.

Bent u volledig genezen? Dan gaat het om de schade die u wellicht nog niet volledig vergoed heeft gekregen. Maar u heeft óók recht op smartengeld.

Is het zo dat u onverhoopt niet volledig bent genezen? Dan zal er dus ook aandacht worden besteed aan de letselschade die u in de (verre) toekomst lijdt.

Sommige onderdelen van uw letselschade zullen misschien zelfs wel tot op hoge leeftijd (bijvoorbeeld 70 jaar of langer) door de tegenpartij moeten worden vergoed.

Met u maken wij u een voorstel tot afwikkeling van uw letselschade. Als u het daarmee eens bent, zullen wij dit bedrag bij de tegenpartij claimen. Het gaat dan om een geldbedrag ineens, waarin uw volledige letselschade – ook voor de toekomst – is opgenomen.

Het zijn met name deze soort letselschades, waarin de discussie met de tegenpartij vaak heftig is. Simpelweg omdat het dan om een relatief hoge letselschadevergoeding gaat.

Bespreek uw opties

Stap 5 – Vervolgtraject letselschadeschadevergoeding

Soms gaat uw letsel niet 1-2-3 over. Bijvoorbeeld als u botbreuken, whiplash letsel of hersenletsel heeft opgelopen.

Het kan dan zo maar 2 jaar duren voordat u helemaal bent genezen. Maar wat als u niet (volledig) herstelt? Dan is er sprake van blijvend letsel.

Het is dus enorm belangrijk dat wij uw genezingsproces al die tijd blijven volgen en monitoren. Uw extra kosten en het verlies aan inkomen zullen wij steeds tussentijds bij de tegenpartij claimen. Hierdoor komt u tijdens de duur van uw letselschade nooit in financiële problemen.

Gedurende het hele verloop van uw letsel zullen wij vaak contact met elkaar houden. Telefonisch of door een huisbezoek. Waar u zich het prettigst bij voelt …..

Door het nauwe en persoonlijke contact zorgen wij er voor dat u steeds krijgt waar u recht of heeft. Namelijk een zo zorgvuldig mogelijk uitgekristalliseerde en berekende letselschadevergoeding.

Bespreek uw opties

Stap 4 – Medische beoordeling

Het is belangrijk om samen met u een helder medisch beeld te krijgen van uw letsel. Daarom is het belangrijk dat onze eigen artsen inzicht krijgen in de rapportages van uw artsen.

Daarnaast is dit nodig om aan uw “bewijsplicht” richting de tegenpartij te voldoen. Immers, ú moet bewijzen welk letsel u heeft opgelopen. En misschien nog wel belangrijker: welke gevolgen heeft uw letsel voor uw toekomst?

Het opvragen van uw medische gegevens wordt door onze eigen artsen gedaan. En pas na uw uitdrukkelijke toestemming. Uw gegevens worden nooit zonder uw toestemming aan de tegenpartij verstuurd.

Een medische beoordeling van uw letsel is van groot belang voor uw letselschade. De artsen van de verzekeraars kijken doorgaans heel anders aan tegen uw letsel dan u zelf en onze artsen. Sterker nog, vaak proberen verzekeraars om op medische gronden uw letselschade claim af te wijzen. Vandaar.

Bespreek uw opties

Stap 2 – Eerste contact met uw letselschadespecialist

Geeft ons eerste contact u een prettig gevoel? Dan gaan wij meteen voor u aan de slag!

Binnen één werkdag neemt degene die u gaat helpen contact met u op. Om verder kennis met elkaar te maken en om alles over uw letselschade met u door te nemen. Ook dit gesprek is voor u geheel vrijblijvend en dus kosteloos.

Tijdens ons gesprek zullen wij – onder andere – met elkaar praten over:

  1. de toedracht van uw ongeval
  2. het door u opgelopen letsel en uw herstelproces
  3. de medische klachten en beperkingen die door uw letsel zijn ontstaan
  4. eventuele arbeidsongeschiktheid
  5. de impact van het letsel op uw werkzame en privé leven èn
  6. de financiële gevolgen van het letsel en uw letselschade voor nu en de toekomst.

Na ons gesprek gaan wij voor u de aansprakelijke partij of diens verzekeraar aansprakelijk stellen. Uiteraard houden wij u nauwgezet op de hoogte.

Bespreek uw opties

Stap 1 – vraag altijd eerst vrijblijvend advies

Bij letselschade is het belangrijk om direct advies in te winnen. Zodat u geen risico’s loopt en snel duidelijkheid krijgt over wie er aansprakelijk is, welke letselschade u vergoed dient te krijgen en of wat uw tegenpartij zegt wel klopt.

U doet er dan ook verstandig aan om direct een vrijblijvend advies bij ons aan te vragen om meteen duidelijkheid te ontvangen over uw juridische positie.

Ons kantoor staat bekend om zijn laagdrempeligheid. Dus geen “moeilijk gedoe”, “ingewikkelde taal” of “snelle commerciële praatjes”. U krijgt van ons een vrijblijvend advies. Het verplicht u dus tot niets maar geeft u 100% zekerheid over de volgende, verstandige stappen met betrekking tot uw letselschade.

Wilt u vandaag nog weten welke rechten u heeft? Of hoe u ervoor zorgt dat uw letselschade op de juiste manier en voor een juist bedrag wordt vergoed?

Vraag dan nu vrijblijvend advies. Daarna kunt u zich verder richten op uw herstel en zorgen wij er persoonlijk voor dat u krijgt waar u recht op heeft. En dat kost u niets, want onze juridische hulp is voor u volledig kosteloos. Dat staat in de Wet.

Bespreek uw opties

Direct advies nodig?

Vul uw gegevens in.
Liever telefonisch advies? Bel ons op 0318 470021
1 Vertel uw verhaal
2 Kies uw voorkeurstijd
3 Algemene gegevens
  • Vertel uw verhaal.
  • Kies uw voorkeurstijd
  • :
  • Algemene gegevens
Liever telefonisch advies? Bel ons op 0318 470021

Stap 3 – Aansprakelijk stellen tegenpartij & voorschot

Om uw letselschade vergoed te krijgen, moet u de tegenpartij aansprakelijk stellen. Gelukkig hoeft u dat niet zelf te doen, want daar heeft u ons voor.

In de praktijk blijkt uw tegenpartij meestal altijd verzekerd. Uw letselschade zal dus door een verzekeringmaatschappij worden vergoed en niet door de tegenpartij zelf.

Wij zullen de tegenpartij informeren over de ernst van uw letsel, de medische gevolgen daarvan en de tot dan toe door u geleden letselschade. Uw extra kosten en een eventuele vermindering van uw inkomen, zullen wij in een duidelijk schade-overzicht opnemen. Dan weet u steeds waar u financieel gezien aan toe bent.

Op basis van het schade-overzicht zullen wij de tegenpartij om een eerste voorschot op uw letselschade vragen. Als de tegenpartij aansprakelijkheid erkent, hoeft dit niet heel lang te duren.

Na het eerste voorschot is het van belang dat uw letselschade medisch wordt beoordeeld.

Bespreek uw opties

Deze website maakt gebruik van cookies.

[wpca_cc_settings_options]

[wpca_cc_settings_btn_default_sett] [wpca_cc_settings_btn_save]

Scroll naar bovenzijde